Κήρυγμα του Μητροπολίτου μας
ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ & ΣΚΥΡΟΥ
Κ.Κ. Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ
.jpg)
ΟΜΙΛΙΑ 44η
ΚΥΡΙΑΚΗ 01.12.2024 "ΠΙΣΤΙΣ - ΕΥΑΡΕΣΤΗΣΙΣ - ΜΕΤΑΘΕΣΙΣ ΕΝΩΧ"
Μέ παραδείγματα ἀπό ἀνθρώπους τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ὁ Ἀπόστολος Παῦλος διδάσκει περί πίστεως καί μέ τόν τρόπο αὐτό ἐγκωμιάζει ἀλλά καί βεβαιώνει διά τήν ἀξίαν καί ἀμοιβήν τῆς Πίστεως.
Ἄρχισε μέ τήν πίστιν τοῦ Ἄβελ, τοῦ υἱοῦ τοῦ Ἀδάμ, τόν ὁποῖον ἐσκότωσε ἀπό φθόνο ὁ ἀδελφός του Κάϊν καί συνεχίζει ὁ Παῦλος μέ τήν πίστιν τοῦ Ἐνώχ στήν πρός Εβραίους έπιστολήν καί γράφει:
«Ἐξ αἰτίας τῆς πίστεώς του ὁ Ενώχ μετατέθηκε ζωντανός, γιά νά μή γνωρίσει τόν θάνατο. Ἔτσι δέν τόν εὑρίσκουν ἐδῶ, διότι τόν μετέθεσε ὁ Θεός» Ἐπαὐτοῦ ὁ Χρυσόστομος θά εἰπῇ:
«Πρίν μετατεθεῖ, εἶχε δοθῇ μαρτυρία ὅτι εἶχε εὐαρεστήσει τόν Θεό, διότι χωρίς πίστι εἶναι ἀδύνατον να εὐαρεστήσῃ κανείς τόν Θεόν. Ἐκεῖνος πού προσέρχεται στόν Θεό, πρέπει πρῶτα να πιστέψῃ ὅτι ὑπάρχει ὁ Θεός καί ὅτι ὁ Θεός αμοίβει ἐκείνους πού ψάχνουν νά τόν βροῦν.»
Συγκρίνοντας τήν πίστιν τοῦ Ἄβελ μέ τήν πίστιν τοῦ Ενώχ, ὁ Χρυσόστομος γράφει:
«Ὁ Ενώχ ἔδειξε μεγαλύτερη πίστι ἀπό τόν Ἄβελ, διότι, ἄν καί ἔζησε μετά ἀπό τόν Ἄβελ, ὅμως ἐκεῖνα πού συνέβησαν σε ἐκεῖνον ἦσαν ἱκανά νά τόν ἀπομακρύνουν ἀπό τόν Θεό. Ἂν καί ὁ Θεός τιμήθηκε ἀπό τόν Ἄβελ, ὅμως δέν τόν βοήθησε ὁ Θεός. Καί ὅμως δέν ἐσκέφθηκε αὐτό, ἀλλά, ἀφοῦ τά ξεπέρασε ὅλα, ἐπίστεψε ὅτι ὑπάρχει Θεός καί ὁπωσδήποτε εἶναι μισθαποδότης, ἄν καί δέν ἐγνώριζε τίποτα περί ἀναστάσεως.
Ὁ Ενώχ, ἄν καί δέν ἐγνώριζε τίποτε ἀπό αὐτά, ἄν καί δέν εἶχε κανένα παράδειγμα να μιμηθῇ, εὐαρέστησε τόν Θεό, διότι ἐπίστευε ὅτι ὁ Θεός εἶναι μισθαποδότης.
Καί συνέβαινε τό ἐξῆς:
Ο λογισμός ἄλλα ὑπαγόρευε, ή πίστις ὅμως τά ἀντίθετα ἔβλεπε. Ὁ Ενώχ ὅμως μετατέθηκε ἐξ αἰτίας τῆς εὐαρεστήσεως καί αἰτία αὐτῆς ἦταν ἡ πίστις του, διότι, ἄν δέν ἤξερε ὅτι θά ἀμοιφθῇ, πῶς εὐαρέστησε τόν Θεόν; Εἶναι βέβαιον ὅτι ὅποιος πιστέψει ὅτι ὑπάρχει Θεός, ὡς ἀνταπόδοσι, θα λάβει τίς ἀμοιβές.» Στήν ἀπορία πολλῶν πῶς ὁ Ἐνώχ δέν ἀπέθανε καί ποῦ καί πῶς μετατέθηκε, ὁ Χρυσόστομος άπαντᾶ:
«Τό ὅτι ὁ Προφήτης Ηλίας ἀνελήφθη ὡς εἰς Οὐρανόν καί ὁ Ἐνώχ μετετέθη, το λένε οἱ Γραφές καί ἐπομένως εἶναι καί τά δύο ἀληθινά Καί ἡ μετάθεσις ζώντων ἔγινε, διά νά λάβῃ ὁ ἄνθρωπος τήν ἐλπίδα τῆς καταργήσεως τοῦ θανάτου καί τῆς καταλύσεως τῆς διαβολικῆς ἐξουσίας.»
«Καί ὅπως ὁ πατέρας νουθετεῖ τό παιδί του, ἔτσι καί ὁ Θεός ἔδειξε ὅτι ἔχει καταργηθῇ ὁ θάνατος. Καί πρῶτα ἀφήνει να πεθάνει ὁ δίκαιος Ἄβελ καί μέ αὐτό να ἐκφοβήσῃ τόν πατέρα του, Ἀδάμ, καί ἔτσι να δείξῃ ἀμέσως ὅτι ἡ ἀπόφασις πού ἐλήφθη στόν παράδεισο εἶναι σταθερή. Ἐνῶ τόν Ενώχ τόν μετέθεσε ζωντανό καί μέ τήν μετάθεσιν αὐτή ἤθελε ὁ Θεός να αυξήσῃ τόν ζῆλο ὥστε νά τόν εὐαρεστοῦν.»
Καί τό δίδαγμα καί ή συμβουλή τοῦ Χρυσοστόμου: «Ἀφοῦ λοιπόν ἔχομε μισθαποδότην, ἄς τά κάνωμε ὅλα, διά νά μή στερηθοῦμε τούς μισθούς πού δίδονται ὡς άμοιβή διά τήν ἀρετήν.»
ΑΜΗΝ