Κήρυγμα του Μητροπολίτου μας
ΚΑΡΥΣΤΙΑΣ & ΣΚΥΡΟΥ
Κ.Κ. Σ Ε Ρ Α Φ Ε Ι Μ
ΟΜΙΛΙΑ 25η
ΚΥΡΙΑΚΗ 21.07.2024 "Ο ΝΑΟΣ΄΄
Πολλά κτίρια ὀνομάζονται ναοί. Ἕνα ὅμως κτίσμα εἶναι ἀληθινός Ναός τοῦ Θεοῦ, αὐτός ποὺ εἶναι εἰδικά κτισμένος διά τὴν λατρείαν τοῦ Θεοῦ.
Ναοί ποὺ διακρίθηκαν μεταξύ τῶν αἰώνων εἶναι δύο. Στὴν Παλαιά Διαθήκη, ό Ναός τοῦ Σολομῶντος στὰ Ἱεροσόλυμα καὶ ὁ Ναός τῆς Ἁγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη. Δυστυχῶς ὁ πρῶτος δὲν ὑπάρχει σήμερα καὶ ὁ δεύτερος βεβηλώνεται από τοὺς κατακτητάς. Διὰ τὸν Ναόν τοῦ Σολομῶντος ἔχομε ἀκριβῆ καὶ λεπτομερή περιγραφή στὴν Παλαιά Διαθήκη καὶ δι' αὐτόν τὸν Ναόν κάνει λόγο στήν πρός Εβραίους Ἐπιστολή ὁ Ἀπόστολος Παῦλος, συγκρίνοντας αὐτόν πρός τόν Ναόν τῆς Καινῆς Διαθήκης.
΄΄Μεγάλη ύπερηφάνεια ἔνοιωθαν οἱ Ἰουδαῖοι γιά τόν Ναό καί ἔλεγαν ΝΑΟΣ ΚΥΡΙΟΥ. Διότι σὲ κανένα ἄλλο μέρος τῆς γῆς δέν κατασκευάστηκε τέτοιος τέλειος Ναός, οὔτε ὡς πρός τήν πολυτέλεια, οὔτε ὡς πρός τήν ὡραιότητα, οὔτε ὡς πρός ότιδήποτε ἄλλο, καθ' ὅσον ὁ Ἴδιος ὁ Θεός ἔδωσε τήν ἐντολήν κατασκευῆς τοῦ Ναοῦ. Αὐτός ἐπρόσταξε να κατασκευασθῇ με ζῆλο καί γενναιοδωρία, ἐπειδή καί οἱ Ἰουδαῖοι περισσότερον προσελκύοντο καί εὐχαριστοῦντο ἀπό αὐτά πού ἔβλεπαν μέ τά σωματικά τους μάτια».
Καί συνεχίζει τήν περιγραφή ὁ Χρυσόστομος λέγοντας:
«Οἱ τοῖχοι ἦταν ντυμένοι μέ χρυσό. Αὐτό εἶναι ἀληθινό, ὅπως τό ἀναφέρει ὁ προφήτης Ἰεζεκιήλ, ὁ ὁποῖος ἀναγράφει καί τό ποσόν πού διετέθη. Καί ὁ Ναός ὁ πρῶτος, ὅπως καί ὁ δεύτερος μετά τήν καταστροφή τοῦ πρώτου, δέν ἦταν σεβαστός μόνον γιά τό κάλλος, ἀλλά καί διά τόν πρόσθετο λόγο ὅτι προσήρχοντο ὅλοι διά τήν ὡραιότητά του καί ἤρχοντο ἀπό τά πέρατα τῆς γῆς διά νά τόν ἰδοῦν καί διά νά προσκυνήσουν, διότι ήταν ξακουστό τό ὄνομα τοῦ Ναοῦ αὐτοῦ».
Μετά τήν περιγραφή, έπακολουθεῖ ἡ σύγκρισις καί φανερώνεται ή υπεροχή.
Γράφει ὁ Χρυσόστομος:
«Ὅπως ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἀντιπαραβάλλει τίς θυσίες τῶν ζώων μέ τήν θυσία τοῦ Χριστοῦ, ἔτσι καί ἐδῶ συγκρίνει ὅλον τόν οὐρανό μέ τόν Ναό καί δείχνει τήν διαφορά, διά να προσθέσῃ ὅτι στόν Χριστιανικό Ναό ὁ Ἱερεύς εύρίσκεται πλησιέστερα πρός τόν Θεόν. Ὁ χειροποίητος ἐκεῖνος Ναός ήταν ἀντίτυπο τοῦ ἀληθινοῦ Ναοῦ, ὅπου τελεῖται ὄχι θυσία καί αἷμα ζώων, ἀλλά ή θυσία τοῦ Ἀρχιερέως Χριστοῦ».
«Ὁ Χριστιανικός λοιπόν Ναός κατεσκευάσθη, ὅπως ὁ οὐρανός τοῦ Οὐρανοῦ. Στόν ἐπίγειο Ναό τελεῖται σήμερα ή Θεία Λειτουργία καί στόν Ουρανό εἰσῆλθε ὁ Χριστός να παρουσιασθῇ ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, μεσίτης ὑπέρ ἡμῶν, ὂχι με ξένο αἷμα, ἀλλά μέ τό δικό Του Αίμα».
«Ὁ Χριστιανικός Ναός μέ τόν ρυθμό καί τήν εἰκονογραφία καί κυρίως μέ τήν Θεία Λειτουργία κατεβάζει τόν Οὐρανό στή γῆ καί ἀνεβάζει τήν γῆ στόν Οὐρανό».
Ἄς προσερχώμεθα καί ἄς εἰσερχώμεθα στούς Ιερούς Ναούς μέ εὐλάβεια. Εἶναι ὁ Οἶκος τοῦ Θεοῦ, θυσιαστήριο τοῦ Υἱοῦ Του καί ἐργαστήριο ἁγιασμοῦ. Στό Ναό γινόμαστε οὐράνιοι ἄνθρωποι.